Voor het eerst vliegen?!

Gepubliceerd op 20 november 2021 om 18:30

Ik ga elk jaar wel op vakantie naar het buitenland, maar nooit met het vliegtuig. Vliegen is geheel nieuw voor mij. Ooit heb ik gevlogen toen ik 2 jaar was. Daar kan ik mij alleen niets meer van herinneren. Dus nu naar Zweden vliegen én overstappen kan je wel spannend noemen.

Gelukkig waren wij om 8 uur s'ochtends al op Schiphol te vinden, want je zou de vlucht maar missen... Uiteraard veel te vroeg. Nog even de tijd genomen om "afscheid" te nemen van mijn vader, moeder en broertje. Even een foto en op naar boven met de roltrap. Op naar het onbekende.

Eenmaal boven is het een kwestie van inchecken en bagage afgeven. Gelukkig hadden we al online in kunnen checken, dus dat scheelt weer een rij. Dit was achteraf gezien maar goed ook, want de bagageafgifte verliep minder soepel. In het systeem stonden slechts twee koffers aangegeven van 23 kg. Alleen stonden wij daar met vier koffers van 23 kg... Een heel geregel en niemand wist hoe dit kon terwijl de rij achter ons maar groter en groter werd. Uiteindelijk zat er niks anders op dan nog een keer betalen voor die twee overgebleven koffers.

Eindelijk door en de boze gezichten in de rij achtergelaten. We waren allebei helemaal blij, want nu gaat het echt beginnen! Nog een paar roltrappen (en jeetje wat is Schiphol intens groot) en dan komen we bij de douane. Netjes de tassen in een bak en de jassen in een bak. Ook mijn bergschoenen moesten er aan geloven en gingen netjes in de bak. Terwijl dat door de scan ging, gingen wij ook door de scan. Handen omhoog en scannen maar! Uiteraard goed gekeurd en schoenen weer aan. Tijd om wat lekkers te eten en te drinken en daarna op naar de volgende roltrappen richting gate B27.

Daar stond ze dan: ons vliegtuig van Scandinavian Airlines. Na het boarden mochten wij via een trappetje het vliegtuig in. Uiteraard nog even geposeerd en dit moment vastgelegd. Twee stoelen wachtend op ons bezoek. Mooi uitzicht over de vleugel. De hele vlucht verliep vlekkeloos. Er was tevens weinig turbulentie en dat maakte het allemaal wat minder spannend en juist leuk! Ik had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden om te vliegen. Het opstijgen en dalen in net een achtbaan en de vlucht zelf lijkt, als je met het ov reist, net op een treinreis.

Ruim een uur voor het vertrek van de volgende vlucht kwamen we aan in Stockholm (ARN). Mondkapjes mochten af. We konden de verleiding niet weerstaan en hebben wat lekkers gehaald; vega nacho's. Snel opgegeten, want het volgende vliegtuig stond al klaar. Dit vliegtuig was, met twee rijen stoelen extra, groter dan de vorige. Ook deze vlucht verliep vlekkeloos. We hadden een mooi uitzicht over de vleugel. Tijdens het vliegen werd het donkerder, waardoor de maan mooi over de wolken heen scheen. Genietend van het uitzicht kregen we een lekker kopje thee aangeboden van de vriendelijke stewardessen.

We kwamen, net als onze koffers, veilig aan op het vliegveld van Luleä. Er lag zelfs al een laagje sneeuw!

Caisa, onze gastvrouw, stond buiten te wachten. We kregen een hartelijk ontvangst! Na wat proppen, pasten de koffers in de auto. Op naar de huskyfarm!

Reactie plaatsen

Reacties

Oma van Demi
3 jaar geleden

Wat een leuk verslag zo kunnen we het allemaal een beetje meebeleven

D.J. Termeer (opa van Demi)

Leuk verslag, ben benieuwd naar het vervolg, en een fijne tijd samen!

Marion Dorsman (moeder Benthe)
3 jaar geleden

Super leuk geschreven Bent!!
Kunnen we alles lekker volgen vanuit Nederland!

Pascal Dorsman
3 jaar geleden

Gaaf hoor dames. Ik ben jaloers.
Veel plezier daar en geniet van al het moois!

Manon Dorsman
3 jaar geleden

Leuk om zo je avontuur te volgen!!

Trudi Dorsman. Oma van Benthe

Super leuk Benthe om het te volgen.

Tanja Rietveld
3 jaar geleden

Leuk om zo jouw avontuur te volgen, ik had al wat van je moeder gehoord maar dit is ook heel leuk

Nienke zaalberg

Super leuk zeg!!

Tamara

Gaaf bent!
Heel veel plezier daar en super leuk dat je het op deze manier deelt!

Mark Zaalberg
3 jaar geleden

Heyyy Benthe, wst een leuk idee om een reisverslag te maken. En die foto's maken het verhaal compleet. Ik ben benieuwd naar de rest van je avontuur.
En gezellig dat je niet helemaal alleen bent en dat je dit samen met Demi doet.

Is het koud?

Loes
3 jaar geleden

Ziet er gaaf uit, Benthe! Best wel een beetje jaloers!

Gerlinda

Wat leuk Benthe om je vlog te volgen. Zijn we toch een beetje bij je. Ben benieuwd naar je avonturen

Ton Termeer vader van Demi
3 jaar geleden

Wat een super leuk idee deze blog, kunnen we jullie avontuur een beetje mee beleven.
Een hele fijne tijd met veel lol gewenst. Geniet ervan deze 6 weken een hele leuke ervaring.

Isabelle
3 jaar geleden

Op naar een onvergetelijke tijd in Zweden! Geniet er samen van!

Jan Luuk van Dijk (opa van Benthe)

Goed begin Benthe. Ik had al een stukje gelezen, maar leuk met die fotos zo. En... dat belooft wat voor het verdere verloop.

Anoniem
3 jaar geleden

Veel plezier! Tot volgend jaar!

Mariska

Superleuk jouw blog buuf!! Ik moest aan je denken zoëven, want toen liep ik over de luchthaven van Stockholm. We zochten voor een van onze passagiers met een krappe doorverbinding de gate voor Lulea op ... en wéér moest ik aan jullie denken! Hoe toevallig! Heel veel plezier met jullie gave avontuur!!!! Geniet!! Groetjes uit Stockholm. Mariska

Peter Paul

Leuk verslag!

Michelle

Supergaaf meiden! Geniet ervan🖤
Leuk om zo mee te lezen met het avontuur!

Conny

Veel plezier Benthe!!

Carla Termeer (moeder Demi)

Wat leuk deze blog, kunnen we jullie avontuur volgen. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog komt!